Wat 2Grow leerde bij het uitwerken van z'n unieke Data & AI Roadmap.
In een versneld tempo trekt een nieuwe digitaliseringsgolf over de food & agri sector. Steeds meer organisaties zien dat deze ontwikkeling ook meer kansen biedt dan alleen het digitaliseren van bestaande processen. Er ligt een berg aan data en een waaier aan kansen om, met behulp van machine learning (ML) & artificiële intelligentie (AI), processen te optimaliseren en fundamenteel te veranderen.
2Grow is een Vlaamse speler die wilde begrijpen hoe het aan de slag kon gaan met de data die z'n sensoren genereert en -gebruikmakend van AI & ML- nieuwe diensten kon gaan aanbieden aan klanten. Het voltooien van een Data & AI Roadmap Workshop was dan ook het ideale middel om een duidelijk business plan uit te werken om naar de toekomst toe mee aan de slag te gaan.
Weggestopt in de groene gordel die de stad Gent omarmt, ligt het hoofdkantoor van een ‘Food & Agri’-speler met een duidelijke missie. 2Grow wil tools te ontwikkelen die de impact van voedselproductie op onze footprint moet reduceren. 2Grow levert plantsensoren zoals sapstroom- en diametersensoren om data te verzamelen in een cloud oplossing en deze gegevens te visualiseren zodat een kweker hier belangrijke beslissingen mee kan maken. Gretig om z’n missie te vervullen, wil het bedrijf de volgende sprong wagen met behulp van data en artificial intelligence.
Het bedrijf biedt een teler een end-to-end-oplossing. Sapstroom- en diametersensoren meten de reactie van de plant op veranderingen in de omgeving zoals temperatuur, irrigatie, blootstelling aan licht, enz. Door de genoemde gegevens te verzamelen en te visualiseren, kan een teler live informatie raadplegen of trends over de tijd bekijken. Het geeft de teler zicht op hoe de plant reageert op alle handelingen die in de directe omgeving van de plant plaatsvinden.
Het samenbrengen en visualiseren van de feedback van een plant op de acties die worden ondernomen vallen onder de noemer “descriptive analytics”. Het beschrijft de situatie zoals deze zich voordoet. De kansen liggen echter vooral in het voorspellen hoe een plant op een bepaalde handeling zal reageren en het mogelijk maken dat automatisch andere handelingen worden voltrokken.
Een teler probeert zijn of haar planten op de meest optimale manier te laten groeien en zal er voordeel uit halen te worden geholpen door digitale hulpmiddelen. Met een overvloed aan sensordata en AI-algoritmen die patronen in data kunnen vinden, wordt het mogelijk om die stap te zetten. Het zijn daarom duidelijke cases voor 2Grow om de meerwaarde die het bedrijf aan z'n klanten levert te vergroten.
2Grow was ervan overtuigd dat er talloze kansen lagen in het gebruik van big data en AI-technieken. Toch was het bedrijf op zoek naar een gestructureerde business roadmap. Een plan waarmee wordt bepaald in welke volgorde verschillende cases uit te werken. Daarom hebben we voorgesteld om onze eendaagse strategiesessie in te plannen en hen te helpen bij het uitwerken van een Data & AI Roadmap.
Maxime Dedecker, 2Grow. Voor ons was het van groot belang om een partner te vinden die de data en technologie waarmee we werken kon begrijpen én die in staat was om een reeks nieuwe cases uit te werken waarmee we bijkomende waarde mee kunnen genereren.
Het liefst gingen we aan de slag met een organisatie die kennis heeft van onze sector, omdat de uitdagingen van onze klanten vrij specifiek zijn. We bevonden ons nog in een 'inspiratiefase'. Niet één waarin we begeleiding zochten bij pure softwareontwikkeling of het opzetten van dashboards. We hadden nu eerst een focus nodig op het vertalen van AI naar business value en een plan in wat daarvoor nodig zou zijn.
Tijdens het uitgebreide intakegesprek richtte Crunch Analytics zich op het zo goed mogelijk begrijpen van het bedrijf 2Grow, het aanbod en het klantensegment. De huidige technische infrastructuur werd vooraf in kaart gebracht om kansen en uitdagingen te kunnen plaatsen. Tijdens de workshop introduceerden we bepaalde basisprincipes, use-cases en een gemakkelijk te begrijpen raamwerk om de uiteindelijke Data & AI Roadmap te ontwikkelen.
Maxime Dedecker, 2Grow. De workshop was zeker belangrijk voor ons team en gaf ons de nodige aangrijpingspunten om keuzes te maken in onze volgende stappen. Vooral de grondige voorbereiding stelde ons in staat om in slechts één dag inspanning bruikbare resultaten te behalen. We identificeerde al snel de essentiële projecten om mee aan te vatten, diverse quick wins en een aanpak voor vervolgprojecten.
Persoonlijk vind ik het belangrijk om besluitvormers rond de tafel te hebben, om het meeste uit deze workshops te halen. Mensen die beslissen over budget, technologie en de data architectuur. Na die volledige dag kregen we een duidelijke presentatie over de trajecten die we kunnen gaan volgen, met extra aandacht voor de items die wij belangrijk vonden. De roadmap zal nu worden gebruikt als leidraad voor onze toekomstige stappen, bijvoorbeeld het nemen van stappen in kader van de toekomstige financiering van onze onderneming.
Inderdaad, de inspanning houdt niet op na een enkele dag vol inspiratie & gesprekken. Het Crunch Analytics-team verzamelt de input en feedback van de workshop om een uitgebreide, bruikbare roadmap te leveren die verdere discussies binnen het bestuur van de organisatie kan begeleiden.
We zijn ervan overtuigd dat elke organisatie kan profiteren van zo'n strategische workshop en de daaropvolgende Data & AI Roadmap, vooral in de Food & Agribusiness met z’n waaier aan uitdagingen.
De workshop wordt door onze klanten gezien als een eerste stap naar een data-gedreven organisatie en daarom hebben we geprobeerd de workshop zo toegankelijk mogelijk te maken.